Tijl Orlando Frijns ‘lanceert’ Raket bij Land en Beeld

Het beeld ‘De Raket’ maakte eerst onderdeel uit van de installatie ‘Something like terraforming’. Het beeld was toen geplaatst op een platform waarnaast twee verplaatsbare moerassen op pallets stonden. De installatie was een soort ruimtelijke schets van een verlaten terraforming project op een andere planeet.

De raket bestaat uit drie segmenten, gebaseerd op Nasa raketten die gedurende hun reis opbreken. Door het beeld uit te voeren als geraamte heeft het een haast tekenachtig, schematisch karakter gekregen en raakt de verwijzing naar de raket ook weer secundair aan de sculpturale eigenschappen van het beeld.

Raket is sinds kort te zien in de collectie van de Beeldentuin Land en Beeld

Kunstenares Anneke de Witte plaatst “De Fandango” in de beeldentuin

Bij ‘Fandango, Dance of the Islands’, geeft de titel van het beeld al een gevoelsrichting aan.
‘Fandango’ is een spaanse dans met een typisch gestileerde en uitdagende houding van de dansers, waarbij zij elkaar niet aanraken.
Het individu, met zijn natuurlijke driften en de eeuwige strijd en de magie die hiervan uitgaat, is hierin verbeeld.

De drie beelden zijn opgebouwd uit aluminium met een top van gebakken steengoed en kunnen in de winter blijven staan.

Chris Peterson plaatst beeld in Mangfall rivier

juli 2017 door Chris Peterson
Latest work installed in the river Mangfall, Germany

Last Saturday marked the unveiling of a new sculpture in the Moon Trickle series. This time the work was installed in the beautiful Mangfall river in the Southern part of Germany in the scenic village of Valley. The Kunstduenger Association invited me to make a work on-site. The 3 ton granite boulder was sculpted during a period of weeks and eventually installed in the clear water of the river where it will stay as long as the river doesn’t decide otherwise.

US & Kelly van Henk Wijnen en Martyn Last

Henk Wijnen heeft de video sculptuur ‘Us & Kelly’ geplaatst. Dit werk is in 2015 gemaakt door Henk Wijnen en de overleden Martyn Last. Henk Wijnen heeft met een gereserveerde gedachte aan zijn overleden vriend de sculptuur geplaatst in de Beeldentuin. Voor meer over dit werk klik hier

Nieuw in de collectie: werk van Niek Wittebrood

Niek Wittebrood heeft bij de beeldentuin Land en Beeld een vrij werk geplaatst en twee muziek objecten ‘Sound Stone’. Je kunt hier ook echt muziek mee maken.

Nieuw in de collectie: Flaming Islands

Juni 2017, Beeldentuin Land en Beeld heeft een nieuw beeld in de collectie.
Het betreft het beeld Flaming Islands van Anneke de Witte.

 

 

Beeldhouwen inzetten als middel voor stress- en burnoutklachten

Als docent geeft Caroline Teesing al vele jaren met veel plezier beeldhouwlessen en zij wilde dit ook op een andere manier inzetten en heeft hiervoor haar coachende vaardigheden verdiept.
‘ In een tijd waarin veel van ons verlangt wordt en depressie, stress en burnout op de loer liggen geloof ik sterk in de kracht van creativiteit als middel om in beweging te komen en ruimte te maken in het hoofd.’

Caroline heeft haar coachende vaardigheden verdiept door een opleiding te volgen en gezocht naar een goede werkvorm. En nu is het dan zover! Haar wens om het beeldhouwen in te zetten voor mensen met o.a. stress- en burnout klachten heeft vorm gekregen.

Wilt u hier meer over weten? Ga dan naar  www.keicoaching.nl
of download hier haar folder.

Hermana Implosión op Havana Biennale 2015 in Cuba

Het prachtige beeld van Ewerdt Hilgemann, dat gepresenteerd wordt op de tentoonstelling Art beyond Nature 2015 / Kunst aan gene zijde van de Natuur 2015 heeft een volwassen zuster Hermana  Implosión . Hermana Implosión wordt getoond op de Havana Biennale 2015, in Cuba. Een prachtige plek, uitkijkend over oceaan.

We zijn chauvinistisch genoeg om ook de plaats bij ons te roemen.

Kunstblog 6. Blog 3 Mels en Mariëlle in China

Blog 3, over werken in China

Om als artist-in-residence in China te werken is anders dan in andere landen. Westerse kunstenaars zijn gewend zelf hun ontwerp uit te voeren of met een bepaald materiaal aan de slag te gaan en dat resulteert dan in een kunstwerk. In China is het heel gebruikelijk dat jouw ontwerp door anderen, vaklui, wordt uitgevoerd. Lees het hele verhaal volg de link WERKEN IN CHINA blog 3

Kunstblog 5. De folly van Chris Mudde

Folly tussen de kersenbomen.

Is het nog niet af? Wat wordt het? Ja, maar wat is het eigenlijk? Iedere keer wanneer ik verder bouw aan mijn installatie in de beeldentuin hoor ik deze vragen van bezoekers. Op zoek naar (be)grip op wat er is te zien: een twaalftal bakstenen stapelingen rondom een open plek, tussen de kersenbomen van de tuin. De tentoonstelling is al lang geleden geopend, maar dit werk is blijkbaar nog niet af.

Dat levert leuke gesprekken op, uitwisseling tussen publiek, de curator Ernst Löwensteyn en mij als kunstenaar. Gesprekken over kunst, architectuur, natuur, landschapsarchitectuur. Allemaal facetten van mijn werk en tegelijk nauw verbonden met het uitgangspunt van de tentoonstelling “The Art is an inexhaustible wealth of Nature”.

Mijn uitgangspunt is het creëren van een bijzondere plek, door het specifieke van die plek te gebruiken en te benadrukken. In dit geval heb ik gekozen voor deze plek tussen de nog jonge kersenbomen, die als een bosje zijn aangeplant in de tuin. Wat mij trof was de kleine open ruimte, omgeven door de dunne, rijzige stammetjes. Als een opening naar boven, de lucht en de kosmos.

Ik had associaties met ruïnes van kerken of tempels, zonder dak, zoals je in Engeland of Italië wel ziet. Ik heb ooit in Barcelona de Sagrada Familia van Gaudí bezocht toen daar nog helemaal geen dak op zat: een geweldige ervaring! Als een gigantische Stonehenge achtige plek. Waar al decennia aan was gebouwd en die nog niet af was. Die opening naar boven, en de voortdurende activiteit (of althans de indruk daarvan) van het verder bouwen, het blijven werken aan het ideaal, zijn me het meest bijgebleven.

Die indruk, die kwaliteiten, zoek ik in het bouwwerk en in het bouwen. De plaats, context, tijd en middelen zijn echter van een heel andere orde dan die van kathedralen… Dus om zoiets op deze plek in de beeldentuin te maken, vraagt een bescheidener aanpak. Een opgave die ook (tuin-)architecten uitdaagde tot het bouwen van zogenaamde folly’s in 19e eeuwse parken in Engelse landschapsstijl. Deze niet functionele bouwwerken dienden niet slechts als decoratie, maar waren ook de verbeelding van het classicistische ideaal van die tijd, opgenomen in het gehele ontwerp van park of tuin. Bijvoorbeeld een klassieke miniatuur-tempel, een ruïne of schelpengrot. Een traditie tot op de dag van vandaag, op de grensvlakken van landschapsarchitectuur, bouwkunst, beeldende kunst en natuurbouw, gekenmerkt door locatie- en contextspecifiek werk en conceptuele uitgangspunten.

Het bouwen van mijn installatie, het stapelen van de stenen, puzzelen op de constructie, is een voortdurende poging om mijn ideaal van de plek gestalte te geven en beleefbaar te maken. Het resultaat is een folly, onderdeel van de tuin en het grotere verhaal van Land en Beeld. En het blijft tegelijkertijd “under construction”, niet af en in ontwikkeling. Er hangt een belofte in de lucht, een idee van wat mogelijk is, van wat kan zijn.

Chris Mudde augustus 2014